Koncepce školy
Naše základní škola je rozdělena do třech samostatných budov:
První stupeň se nachází na Komenského ulici 1, „Za kostelem“, kde je zřízena také školní družina a velká moderní tělocvična.
Druhý stupeň je na ulici Sokolovská 470/13, kde je umístěno i ředitelství školy.
Třetí budova na Poštovní ulici 3 slouží jako školní jídelna.
Koncepce školy je dlouhodobá strategie školy týkající se nejen výchovy a vzdělání, ale také odborného zaměření, spolupráce a integrace - vše v souvislostech se školskou legislativou. Koncepce řeší rovněž materiální vybavení a aprobovanost. V našem pojetí je škola místem, které žáky motivuje a podporuje k aktivnímu učení. A to nikoli encyklopedickým vědomostem, ale pro život důležitým kompetencím učit se, řešit problémy a sociálním dovednostem. Charakter práce pak má v dětech mimo jiné podporovat pocit bezpečí, možnost pozitivního prožívání, získání zdravého sebevědomí, rozvíjení kritického myšlení a schopnost sebehodnocení.
Motto: „Žák není nádoba, jež se má naplnit, ale pochodeň, která se má zapálit.“
(Starořecká moudrost)
Zaměření školy:
Škola vyučuje podle školního vzdělávacího programu "Škola vzájemného porozumění a důvěry", který vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Priority školy:
1) Výuka informatiky
2) Výuka jazyků
3) Zdravá škola
- cvičení s owerballovými míči
- KRUH 2005 - 4 denní pobyt žáků 8. roč. Ochrana člověka za mimořádných situací.
- KRUH 2006 - 4 denní pobyt žáků 8. roč. Ochrana člověka za mimořádných situací.
- KRUH 2007 - 4 denní pobyt žáků 8. roč. Ochrana člověka za mimořádných situací.
- KRUH 2008 - 4 denní pobyt žáků 8. roč. Ochrana člověka za mimořádných situací.
- KRUH 2009 - 4 denní pobyt žáků 8. roč. Ochrana člověka za mimořádných situací.
- KRUH 2010 - 4 denní pobyt žáků 8. roč. Ochrana člověka za mimořádných situací.
- KRUH 2011 - 4 denní pobyt žáků 8. roč. Ochrana člověka za mimořádných situací.
- KRUH 2012 - 4 denní pobyt žáků 8. roč. Ochrana člověka za mimořádných situací.
- KRUH 2013 - 4 denní pobyt žáků 8. roč. Ochrana člověka za mimořádných situací.
- KRUH 2014 - 4 denní pobyt žáků 8. roč. Ochrana člověka za mimořádných situací.
- KRUH 2015 - 4 denní pobyt žáků 8. roč. Ochrana člověka za mimořádných situací.
- MEZIŘÍČKO 2007 - 4 denní seznamovací a stmelovací pobyt žáků 6. roč.
- NESMĚŘ 2008 - 4 denní seznamovací a stmelovací pobyt žáků 6. roč.
- NESMĚŘ 2009 - 3 denní seznamovací a stmelovací pobyt žáků 6. roč.
- NESMĚŘ 2010 - 3 denní seznamovací a stmelovací pobyt žáků 6. roč.
- NESMĚŘ 2011 - 3 denní seznamovací a stmelovací pobyt žáků 6. roč.
- NESMĚŘ 2012 - 3 denní seznamovací a stmelovací pobyt žáků 6. roč.
- NESMĚŘ 2013 - 3 denní seznamovací a stmelovací pobyt žáků 6. roč.
- NESMĚŘ 2014 - 3 denní seznamovací a stmelovací pobyt žáků 6. roč.
- NESMĚŘ 2015 - 3 denní seznamovací a stmelovací pobyt žáků 6. roč.
- PONORKA 2013 - Centrum primární prevence, program pro žáky 5. – 9. ročníku zaměřený na sebepoznání žáků, rozvoj komunikace, prevenci drogových závislostí, bezpečné chování na internetu, … atd.
- PONORKA 2014 - Centrum primární prevence, program pro žáky 5. – 9. ročníku zaměřený na sebepoznání žáků, rozvoj komunikace, prevenci drogových závislostí, bezpečné chování na internetu, … atd.
- PONORKA 2015 - Centrum primární prevence, program pro žáky 5. – 9. ročníku zaměřený na sebepoznání žáků, rozvoj komunikace, prevenci drogových závislostí, bezpečné chování na internetu, … atd.
- LYŽAŘSKÝ VÝCVIKOVÝ KURZ – zaměřený na sjezd a snowboarding 7. ročníku
Škola má velmi dobře zajištěnou aprobovanost výuky. Je školou se zaměřením na informační a komunikační technologie (ICT). Naši žáci pracují s informačními technologiemi již od první třídy, v nižších ročnících zejména s interaktivní tabulí. Výuka informatiky v podobě povinného předmětu začíná v pátém ročníku. Moderní počítačová učebna je na obou stupních školy. Celá škola je propojena počítačovou sítí s přístupem na internet s rychlým připojením (580 kB/s) ze všech tříd, odborných učeben a kabinetů. Počítačové učebny jsou využívány také k výuce jazyků a ostatních předmětů. Záměrem vedení školy a všech učitelů je sebevzdělávání v oblasti moderních informačních a komunikačních technologií a jejich využití v podobě nových metod a forem práce ve výuce.
Vybavenost:
Stále se zlepšuje materiální vybavení, budovy jsou udržovány v dobrém technickém stavu.
Vybavení školy moderními informačními technologiemi:
- 17 interaktivních tabulí, plně zapojených do výuky všech předmětů.
- Dataprojektory a vizualizery v odborných učebnách.
- Moderní jazyková laboratoř.
- Dvě počítačové učebny s vysokorychlostním připojením k internetu.
- Dance Pad pro hudební výchovu a školní družinu.
- Několik desítek výukových programů.
Spolupráce:
Škola spolupracuje s významnými organizacemi: Pedagogicko psychologická poradna Velké Meziříčí, Speciální pedagogické centrum Velké Meziříčí, Jihlava, Středisko výchovné péče Velké Meziříčí, střední školy ve Velkém Meziříčí a okolí, Jupiter Club, Muzeum Velké Meziříčí, Městská knihovna, DDM, Středisko ekologické výchovy Ostrůvek, Česká obec sokolská a další organizace a instituce. Tato spolupráce umožňuje rozšiřování různých metod a forem výchovně vzdělávací práce.
Inkluzivní vzdělávání a pomoc žákům s výukovými obtížemi:
Ve škole jsou integrováni žáci se zdravotním postižením, kterým je věnována individuální péče ve výuce a dále je prohlubována v jednotlivých doučovacích kroužcích. V péči o tyto žáky nám pomáhají asistenti pedagoga a jsou využívány pomůcky kompenzačního a rehabilitačního charakteru. Zajišťujeme i bezplatné přípravy k začlenění žáků – cizinců z třetích zemí do základního vzdělávání, zahrnující výuku českého jazyka, přizpůsobenou podmínkám těchto žáků.
Soutěže:
Žáci školy se zúčastňují různých soutěží a olympiád, zejména v tělesné výchově, matematice, přírodovědných předmětech, v českém jazyce i cizích jazycích, dějepisu a přírodopisu. Často dosahují pěkného umístění v okresních i vyšších kolech.
Profilace školy:
· Informatika
· Jazyky
· Zdravá škola, pohyb a sport
I. Krátkodobý plán (na jeden rok)
je podrobně rozpracován v pracovním plánu školy
II. Střednědobý plán (2-3 roky):
1. Zavedení nových metod a forem práce:
- Efektivní škola.
- Propojení získaných znalostí s životní praxí.
- Zlepšení komunikace učitel – žák, žák – učitel, komunikace mezi všemi pracovníky školy, osobnostní a sociální výchova.
- Projektové vyučování, využití školního pozemku k výuce.
- Ekologická výchova-třídění odpadů.
2. Public relations:
- Zábavné odpoledne pro budoucí prvňáčky.
- Besídky pro rodiče.
- Slavnostní rozloučení se žáky 9. ročníku.
- Výstavy - Jupiter Club, vestibul radnice…
- Vystoupení dětí na veřejnosti.
3. Spolupráce s rodiči, organizacemi a veřejností:
- Širší zapojení rodičů do života školy.
- Užší spolupráce s organizacemi, školami, podniky a firmami.
4. Vybudování nového hřiště s umělým povrchem za budovou gymnázia pro potřeby obou škol a veřejnosti.